Framtiden för värme och ventilation i våra hus

Publicerad: 2017-01-03
Skapad av: Karolina
Senast ändrad: 2017-01-03
Ändrad av: Karolina

Under de senaste tre åren har Järfällahus jobbat hårt för att få ordning på värme och ventilation i våra bostadsområden. Område för område har vi gått igenom och utfört olika åtgärder. Det har handlat om att göra rent i ventilationssystemet, byta fläktar och termostatventiler, isolera vindar, täta fönster och balkongdörrar m fl åtgärder med utgångspunkt från behoven i varje fastighet. Sist av allt har flödena injusterats.

 

Drift och underhåll i processform

Anders Edblad, driftchef.
Eco Guard-givare.

För att följa upp alla åtgärder har vi startat ett drift- och underhållsprojekt. Förvaltare, fastighetsskötare, tekniker och miljöansvarig i samarbete besiktar fastigheterna. Vi har också en inhyrd konsult från RIBA som hjälper oss att inventera fastigheterna. Projektledare här på Järfällahus är Malin Holmén, energicontroller.


Ny metod för bättre resultat

Anders Edblad, driftchef, beskriver det nya arbetssättet:
- Vi har börjat med rejäla genomgångar av husen. Sedan ska vi arbeta vidare enligt en ny metod för att se till att resultaten bibehålls. När ett hus är ”i balans” ska vi rutinmässigt göra besiktning av systemen en gång om året, redovisa resultaten, göra åtgärder och följa upp på nytt att de gett rätt resultat.


Tre övergripande mål

Det finns tre mål med vårt nya arbetssätt. Vi ska förbättra boendemiljön genom ett jämnare inomhusklimat, minska antalet felanmälningar samt driftoptimera våra fastigheter. På sikt kommer vi att kunna spara energi utan att behöva göra avkall på boendekomforten för våra hyresgäster.


”Magiska” mätare

En viktig del av arbetet med inomhusklimat är de EcoGuard-givare som satts upp i de flesta av våra lägenheter. Vi har också börjat sätta upp dem i våra lokaler. Kommunhuset är klart och Posthuset står näst på tur. Via dessa givare kan vi i realtid läsa av temperaturen i varje lägenhet dygnet runt, året runt. Det gör vi via mjukvaran Web-Curves.


Förebygga problem och ge bra service

Curves visar på ett lättläst och detaljerat sätt hur varmt det är i varje enskild lägenhet i ett hus. Se på bilden! Färgerna visar hur temperaturen fördelar sig. När du ringer Boservice kan de genast se hur många grader du har i din lägenhet.
Fördelarna är många. Det blir lättare att justera in värmen i huset för att få en jämnare temperatur. Vi kan ge bättre service till våra kunder. Och det ger oss en möjlighet att arbeta proaktivt och förebygga problem.

Stäng

Fält med * är obligatoriska

Du måste skriva in ett namn
Du måste skriva in ett telefonnummer
Du måste skriva in en email
Var god skriv in korrekt format på e-post
Du måste skriva in en rubrik för ärendet
Du måste skriva in en beskrivning av ärendet
Du måste skriva in text från rutan
Bokstäverna som du skrivit in stämmer ej överrens med bilden

Tack för ditt mail!