Vårt kösystem - strikt men rättvist

Publicerad: 2013-12-18
Skapad av: Karolina
Senast ändrad: 2013-12-18
Ändrad av: Karolina

I senaste numret av Bo i Järfälla står det om Järfällahus bostadskö och om en person som inte loggat in tillräckligt ofta och därför förlorat sin kötid. Katharina Arvidsson, marknads- och informationschef, citeras helt korrekt i artikeln. Hon säger att Järfällahus behandlar alla bostadssökande lika.

Katharina Arvidsson, varför är Järfällahus så strikta med sina köregler?
- Vi följer alltid våra regler. Det är en trygghet för alla att ingen kan få tillbaka förlorad kötid bara för att man är bra på att argumentera. Att göra på annat sätt skulle öppna för påtryckningar och godtycklighet, och det vore inte rättvist. Däremot har jag och mina medarbetare stor medkänsla med personer som förlorat lång kötid, det är naturligtvis tråkigt och förargligt när det händer.

Hur ofta måste man logga in för att inte tappa sin kötid?
- Minst var tredje månad. Men vi rekommenderar att man gör det varje månad, kanske i samband med att man betalar räkningar. Då behöver man aldrig riskera att få problem med sin kötid.

Vad gäller för uppdatering i kön?
- Uppdatering ska ske inom 3 månader (datum – datum) och när man är inloggad på sin sida kan man se vilket datum som är det sista datumet för uppdatering. Man har till kl 23:59 sista dagen på sig.  Exempel: Du loggar in 2013-09-20 klockan 12:30. Inloggning måste då ske senast 2013-12-20 klockan 23:59. Efter det inaktiveras man och kötiden nollas.

Kan man inte ta betalt för köplaceringen istället?
- Ägaren har bestämt att det ska vara gratis att stå i kön. Dessutom skulle det inte lösa problemet. Bostadsbolag som tar betalt har samma dilemma – då finns det människor som glömmer att betala.

Kan man inte påminna med ett mejl, då?
- Vi gjorde det tidigare, men det löste inga problem. Påminnelserna blev en falsk trygghet. Vi fick ändå samtal och e-post från kunder som tappat kötid för att de inte fått mailet (ofta för att de bytt e-postadress), inte sett mailet eller missat i alla fall och tyckte det var vårt fel. När vi bytte marknadssystem 2011 beslutade vid därför att ta bort påminnelserna. Det måste vara eget ansvar som gäller, som med så många andra saker här i livet. Antalet personer som hör av sig om det här har inte ändrats sedan vi slutade påminna.

Det är mycket regler...
- Ja. När det gäller viktiga saker i livet måste det finnas tydliga regler så att alla vet vad som gäller och så att det blir rättvist. På vår webbplats står tydligt vad man ska göra.

Hur många står i kön och hur många åker ut?
-
Vi har precis bytt marknadssystem (i slutet av september) och jag kan endast få fram hur många aktiva personer som står i den externa kön. Det är just nu 4917 personer.
Hur många som åker ur har vi ingen statistik på. Vi får "mellan tummen och pekfingret" 2-8 samtal/mail i veckan om förlorad kötid. De flesta brukar inse att vi inte har något annat val än att hålla strikt på reglerna om vi ska kunna ha en rättvis bostadskö.

 

Stäng

Fält med * är obligatoriska

Du måste skriva in ett namn
Du måste skriva in ett telefonnummer
Du måste skriva in en email
Var god skriv in korrekt format på e-post
Du måste skriva in en rubrik för ärendet
Du måste skriva in en beskrivning av ärendet
Du måste skriva in text från rutan
Bokstäverna som du skrivit in stämmer ej överrens med bilden

Tack för ditt mail!