HLU
HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Med vissa intervaller erbjuds du som hyresgäst nya tapeter, golv och omlackering av köksluckor. Inför varje nytt år skickar vi ut ett erbjudande till dig som har rätt att få något eller några utrymmen renoverade. Du kan välja att avstå från ditt HLU erbjudande och får då istället ett avdrag på din hyra.
Vill du tapetsera eller måla på egen bekostnad, är det viktigt att du kontaktar din områdesledare innan för godkännande. Alla arbeten ska vara fackmannamässigt utförda.
Tidsintervall HLU
Målning och tapetsering: 15 år
Omlackering av köksluckor: 15 år
Golvbyte: 24 år
Parkettgolv innefattas ej i HLU. Din förvaltare bedömer från fall till fall om det är dags för slipning och lackning.
Så funkar HLU
Alla HLU-erbjudanden och beställningar görs via Mina sidor här på Järfällahus webb. Om du har rätt till HLU för året kommer du i början av november få ett sms när erbjudandet finns tillgängligt på Mina sidor (se därför alltid till att hålla dina kontaktuppgifter på Mina sidor aktuella).
När du har fått meddelandet har du ca två veckor på dig att genomföra din beställning. Exakt datum för sista svarsdag ser du inne på Mina sidor. Vill du inte ha renoverat får du en rabatt i stället. Hur stor den är kan du också se på Mina sidor.
Vill du se vilka underhållsåtgärder du blivit erbjuden samt beställa dem loggar du in på Mina sidor och genomför beställningen där. Du hittar erbjudandena under fliken funktioner. Vill du inte ha något underhåll just nu, så behöver du inte göra något alls. Din rabatt kommer automatiskt och nästa år skickar vi ett nytt erbjudande.
Har du problem att genomföra din beställning eller hittar inte svaret på dina frågor här på vår webb är du varmt välkommen att kontakta vår HLU-, system- och avtalsansvariga som du når via Boservice.
Så ser du ditt erbjudande och gör din beställning
- Logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats..
2. Kicka på "Mina avtal". Klicka sedan på din adress.
3. Klicka på den vita fliken under "Hyresgäststyrt underhåll".
4. Du får upp ditt underhåll och vad du kan beställa. Det står "Lägg till i kundvagn" vid det du kan beställa. Lägg till det du vill beställa i din kundvagn och klicka sedan på "Gå till kassan".
Under "Svar senast" ser du när du senast måste skicka in din beställning.
5. När du är nöjd med dina val klickar du på den gröna knappen "Slutför beställning".
Du kan sedan se dina beställningar under fliken "Beställt underhåll".
Om du inte kan beställa ditt underhåll digitalt på detta sätt, eller om du ångrar dig efter att du slutförd beställningen, behöver du kontakta Boservice för hjälp.
Åtgärderna utförs under kommande år
Åtgärderna genomförs någon gång under följande år under mars-oktober. Vår entreprenör kontaktar dig i god tid när det är dags att genomföra åtgärderna. Du är då välkommen in till Boservice på Drabantvägen 2 för att välja tapet/färg/golv till din bostad.
När du har större lägenhet än två rum och kök
När det finns fler än ett sovrum i lägenheten använder vi oss av en numrering, sovrum 1, 2 och så vidare. Numreringen utgår från att man kommer in genom ytterdörren och räknar rummen från vänster till höger. Se skissen nedan.
Du som har en lägenhet i flera plan, tänk på följande:
0 är entréplanet
1 är en trappa upp
-1 är en trappa ned.
Du behöver inte välja samma alternativ för alla erbjudanden
Du behöver inte välja samma alternativ för alla erbjudna underhållsåtgärder. Är du till exempel erbjuden tapetsering i både sovrum och vardagsrum kan du välja tapetsering i det ena rummet och avstå och få en rabatt för det andra.
När du skickat in beställningen
När beställningen kommit in, sammanställer vi hur många beställningar det finns i varje bostadsområde. Därefter kontaktar vi de målarfirmor och golvläggare som vi anlitar. De gör en planering utifrån det antal beställningar som kommit in. Arbetet med underhållet pågår sedan under hela nästkommande år.
Vår entreprenör kontaktar dig i god tid när det är dags för din lägenhet. Då är du välkommen in till Boservice för att välja tapeter/färg/golv till din bostad.